Klantcase

Leerwegen versterkt voor NS medewerkers

Vragen? Bel 06 50 24 47 89 of stuur een bericht

Het verhaal

NS wilde twee van hun leerwegen voorzien van didactisch onderbouwde leermaterialen, die als belangrijke leidraad dienen voor de medewerkers tijdens hun opleiding (onboarding). Dit ging om:

  • De nieuwe Basis Leerweg Machinisten (BLM)
  • De leerweg Veiligheid & Service (V&S)

Twee L&D-teams van NS waren volop bezig met de ontwikkeling van deze leermiddelen, maar door omstandigheden beschikten de teams niet over voldoende capaciteit en expertise om deze tijdig te realiseren.

'Ze leverden kwaliteit in zowel advies als uitvoering, luisterden goed, stelden kritische vragen en dachten mee vanuit meerdere perspectieven'

De vraag

NS zocht daarom een partner die didactische expertise kon combineren met sterke vormgeving. De vraag aan Atelier L&D: ontwikkel leermiddelen die toekomstbestendige opleidingen ondersteunen, zowel voor machinisten in opleiding als voor aspiranten binnen het domein Veiligheid & Service. Voor beide opleidingen was er een tijdsbestek van 1,5 maand om alles te ontwikkelen.

De doelen

Beide trajecten vroegen om leermaterialen die inhoudelijk kloppen, visueel aantrekkelijk zijn, en aansluiten op de dagelijkse werkpraktijk. Daarnaast was het belangrijk dat de leermiddelen helderheid en structuur boden aan zowel deelnemers als opleiders. Tot slot was de wens om de leermaterialen ondersteunend te laten zijn aan zelfregie.

De aanpak

We begonnen met een grondige analyse van de opzet van de leerwegen en reeds ontwikkelde documenten. Deze analyses vormden de basis voor een online werksessies met de verschillende L&D-teams van NS. Hierin werden de doelen, doelgroep, gebruiksmomenten en omstandigheden van gebruik van de leermiddelen in kaart gebracht. Vanuit deze input ontwikkelden we:

Voor de Basis Leerweg Machinisten (BLM):

  • Werkmap: Een praktisch en didactisch ondersteunende werkmap die meerdere losse documenten verving. Deze werkmap bevat alle benodigde opleidingsinformatie, een overzicht om de voortgang en ontwikkeling bij te houden, en ruimte voor evaluatie, reflectie en praktijkopdrachten. Dit biedt zowel de deelnemers als hun begeleiders een helder en gebundeld overzicht van hun voortgang.
  • Studiewijzer: Een digitale, interactieve gids die per dag een checklist en links naar relevante documenten bevatte. Zo weten de aspirant-machinisten precies welke lessen ze hadden, wat ze moesten doen en waar ze de benodigde materialen konden vinden.
  • Beeldmerk: Een nieuw beeldmerk dat de herkenbaarheid van alle leermiddelen versterkt.
  • Visuals: Een vijftal visuals die inzicht geven in de opbouw van de leerweg, de planning, examinering, communicatielijnen en de verschillende leermiddelen binnen het opleidingsprogramma.

Voor de aspiranten Veiligheid & Service (V&S):

  • Werkmap: Een uitgebreide werkmap als centrale leidraad binnen het leertraject. Deze bundelt leerdoelen, opdrachten, reflectiemomenten en de planning op een overzichtelijke en toegankelijke manier. 
  • Visuals: Een aantal visuals die inzicht geven in de opbouw van de leerweg, de planning, examinering, modellen en de verschillende leermiddelen binnen het opleidingsprogramma.

Daarnaast boden we een strippenkaart aan, waarmee de opdrachtgever verzekerd was van flexibiliteit bij het maken van aanpassingen of toevoegingen tijdens de ontwikkeling. Dit betrof extra documentatie, presentaties en visuals die mogelijk later nog nodig zouden zijn, evenals eventuele aanpassingen buiten de oorspronkelijke prijsopgave. De strippenkaart werd uitsluitend na overleg met de opdrachtgever benut, en alleen de daadwerkelijk gebruikte uren werden in rekening gebracht.

Het ontwikkelproces verliep in nauw overleg met NS, waarbij voor elk product 3 feedbackrondes zijn ingebouwd en regelmatig online contactmomenten plaatsvonden. Op basis van de gezamenlijke inzichten werden de eindproducten verder uitgewerkt en getest, met strakke deadlines om de uitrol van de opleidingen tijdig te kunnen ondersteunen.

Het resultaat

De samenwerking tussen Atelier L&D en NS leidde tot maatwerk dat vertrouwen wekt en het leren ondersteunt. De werkmappen worden door deelnemers als overzichtelijk, aantrekkelijk en logisch ervaren. 

  • “De opdrachten in de map sluiten goed aan bij mijn werk als V&S-er”. 
  • “Deze map geeft mij echt houvast in wat ik allemaal kan leren op de werkvloer”.

Dankzij deze verbeteringen beschikt NS nu over leermiddelen die didactisch sterk zijn, grafisch kloppend en optimaal afgestemd op de gebruikers. Dit draagt bij aan een succesvolle uitvoering van beide leerwegen, waarbij de leermiddelen een cruciale rol spelen in het opleiden van toekomstige machinisten en V&S’ers.

WAT ZEGT DE OPDRACHTGEVER?

“Atelier L&D verzorgde de didactische vormgeving van leermiddelen voor een NS-opleiding. Ze leverden kwaliteit in zowel advies als uitvoering, luisterden goed, stelden kritische vragen en dachten mee vanuit meerdere perspectieven. De samenwerking was constructief: naast goede producten brachten ze positieve energie, scherpte en een waardevolle impuls in ons projectteam. De snelle en prettige manier van schakelen viel op.”

Marjolijne Dekkers – NS

“Voor de nieuwe leerweg voor aspiranten Veiligheid & Service van NS hebben we met veel plezier gewerkt met Atelier L&D. Ze begrepen onze vraag en hebben mooi werk geleverd. Het resultaat (de werkmap) is logisch opgebouwd en ziet er gaaf en fris uit. In de samenwerking vond ik vooral de flexibiliteit erg bijzonder.”

Tom Westerbeek – NS

Leeractiviteit op maat

Maak een leeractiviteit die aansluit bij de doelen en doelgroep.

Impactonderzoek

Onderzoek wat leren oplevert en hoe het nog beter kan.

Didactische vormgeving

Laat leermateriaal volledig tot zijn recht komen door passende didactiek en aantrekkelijke visuele vormgeving.

Leerversnellers

Schakel onze leerversnellers in wanneer jij extra handen nodig hebt. Snel, deskundig en doelgericht. 

60% subsidie met  SLIM regeling ontvangen? Plan direct een gratis gesprek