Klantcase
NS wilde twee van hun leerwegen voorzien van didactisch onderbouwde leermaterialen, die als belangrijke leidraad dienen voor de medewerkers tijdens hun opleiding (onboarding). Dit ging om:
Twee L&D-teams van NS waren volop bezig met de ontwikkeling van deze leermiddelen, maar door omstandigheden beschikten de teams niet over voldoende capaciteit en expertise om deze tijdig te realiseren.
NS zocht daarom een partner die didactische expertise kon combineren met sterke vormgeving. De vraag aan Atelier L&D: ontwikkel leermiddelen die toekomstbestendige opleidingen ondersteunen, zowel voor machinisten in opleiding als voor aspiranten binnen het domein Veiligheid & Service. Voor beide opleidingen was er een tijdsbestek van 1,5 maand om alles te ontwikkelen.
Beide trajecten vroegen om leermaterialen die inhoudelijk kloppen, visueel aantrekkelijk zijn, en aansluiten op de dagelijkse werkpraktijk. Daarnaast was het belangrijk dat de leermiddelen helderheid en structuur boden aan zowel deelnemers als opleiders. Tot slot was de wens om de leermaterialen ondersteunend te laten zijn aan zelfregie.
We begonnen met een grondige analyse van de opzet van de leerwegen en reeds ontwikkelde documenten. Deze analyses vormden de basis voor een online werksessies met de verschillende L&D-teams van NS. Hierin werden de doelen, doelgroep, gebruiksmomenten en omstandigheden van gebruik van de leermiddelen in kaart gebracht. Vanuit deze input ontwikkelden we:
Voor de Basis Leerweg Machinisten (BLM):
Voor de aspiranten Veiligheid & Service (V&S):
Daarnaast boden we een strippenkaart aan, waarmee de opdrachtgever verzekerd was van flexibiliteit bij het maken van aanpassingen of toevoegingen tijdens de ontwikkeling. Dit betrof extra documentatie, presentaties en visuals die mogelijk later nog nodig zouden zijn, evenals eventuele aanpassingen buiten de oorspronkelijke prijsopgave. De strippenkaart werd uitsluitend na overleg met de opdrachtgever benut, en alleen de daadwerkelijk gebruikte uren werden in rekening gebracht.
Het ontwikkelproces verliep in nauw overleg met NS, waarbij voor elk product 3 feedbackrondes zijn ingebouwd en regelmatig online contactmomenten plaatsvonden. Op basis van de gezamenlijke inzichten werden de eindproducten verder uitgewerkt en getest, met strakke deadlines om de uitrol van de opleidingen tijdig te kunnen ondersteunen.
De samenwerking tussen Atelier L&D en NS leidde tot maatwerk dat vertrouwen wekt en het leren ondersteunt. De werkmappen worden door deelnemers als overzichtelijk, aantrekkelijk en logisch ervaren.
Dankzij deze verbeteringen beschikt NS nu over leermiddelen die didactisch sterk zijn, grafisch kloppend en optimaal afgestemd op de gebruikers. Dit draagt bij aan een succesvolle uitvoering van beide leerwegen, waarbij de leermiddelen een cruciale rol spelen in het opleiden van toekomstige machinisten en V&S’ers.
“Atelier L&D verzorgde de didactische vormgeving van leermiddelen voor een NS-opleiding. Ze leverden kwaliteit in zowel advies als uitvoering, luisterden goed, stelden kritische vragen en dachten mee vanuit meerdere perspectieven. De samenwerking was constructief: naast goede producten brachten ze positieve energie, scherpte en een waardevolle impuls in ons projectteam. De snelle en prettige manier van schakelen viel op.”
Marjolijne Dekkers – NS
“Voor de nieuwe leerweg voor aspiranten Veiligheid & Service van NS hebben we met veel plezier gewerkt met Atelier L&D. Ze begrepen onze vraag en hebben mooi werk geleverd. Het resultaat (de werkmap) is logisch opgebouwd en ziet er gaaf en fris uit. In de samenwerking vond ik vooral de flexibiliteit erg bijzonder.”
Tom Westerbeek – NS
Naar galerij
klantcase
‘s Heeren Loo
Duizenden mensen, één nieuw systeem. Voor de ECD-implementatie bij ’s Heeren Loo ontwikkelden we leermiddelen die mensen snel op weg hielpen: van e-learnings tot trainingen, instructievideo’s, animaties en job-aids.
Lees meer
klantcase
Music Moves
Een trainingsprogramma in zeven steden, met elke regio z’n eigen kleur. In opdracht van Music Moves onderzochten we de impact van hun trainingsprogramma en gaven we richting aan de doorontwikkeling.
Lees meer
klantcase
Meerinzicht
Onderzoek voor inzicht in de impact van een werkwijze en als hefboom voor verbetering: we koppelden cijfers aan gedrag, inzichten aan beleid en schreven aanbevelingen die zeven gemeenten en twee uitvoerende partners helpen om samen te bouwen aan een sterkere aanpak. Ook op bestuurlijk niveau.
Lees meer
Maak een leeractiviteit die aansluit bij de doelen en doelgroep.
Onderzoek wat leren oplevert en hoe het nog beter kan.
Laat leermateriaal volledig tot zijn recht komen door passende didactiek en aantrekkelijke visuele vormgeving.
Schakel onze leerversnellers in wanneer jij extra handen nodig hebt. Snel, deskundig en doelgericht.
60% subsidie met SLIM regeling ontvangen? Plan direct een gratis gesprek