Blog
Learning & Development (L&D) wordt steeds belangrijker voor organisaties. De recente ontwikkelingen, zoals de COVID-19-pandemie, de klimaattransitie, digitalisering, de opkomst van AI, groeiende tekorten aan talenten in vele sectoren en veranderende geopolitieke landschappen, hebben een aanzienlijke invloed gehad op de L&D-functie in 2022. McKinsey & Company benadrukt in hun artikel “Organizing for the future: Nine keys to becoming a future-ready company” het belang van wendbaarheid voor organisaties. Zij stellen dat wendbaarheid key is om te floreren in deze veranderende wereld. De sleutel tot die wendbaarheid, is het vermogen van mens en organisatie om snel te leren en aan te passen.
Dit bevestigt de waarde van L&D voor organisaties.
We zien dat L&D aan steeds meer terrein wint binnen organisaties. De erkende rol van L&D als sleutelspeler is iets wat ook de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Uit de cijfers van de L&D monitor Studytube blijkt dat (slechts) 48% van de organisaties het ontwikkelen van een leercultuur als een topprioriteit beschouwt. Daarbij komt dat 53% van de HR-managers ontevreden is over de aandacht voor L&D binnen hun organisatie en 63% van de HR-professionals vindt dat er (te) veel onbenut potentieel is in hun organisatie. Een belangrijk gegeven aangezien L&D de sleutel is tot het ontsluiten van het volledige potentieel van medewerkers en daarmee organisaties. Elke organisatie zou zich dus moeten afvragen hoe zij ervoor zorgen dat de L&D functie zelf zijn volledige potentieel bereikt.
Veel organisaties zien de waarde van L&D in en starten initiatieven om de ontwikkeling van hun medewerkers te ondersteunen. Ze proberen dit door het implementeren en onderhouden van L&D-programma’s. Zo wordt het Learning Management Systeem (LMS) door 37% van de HR-professionals beschouwd als de belangrijkste tool om leeractiviteiten te beheren en bij te sturen. Daarnaast zijn online trainingsbibliotheken (36%) en Learning Experience Platforms (34%) ook populaire keuzes. Tot slot geeft 96% van de HR-managers aan dat er een leerbudget is. Organisaties investeren dus in tools om hun medewerkers te ondersteunen bij hun ontwikkeling.
Een positief gegeven, toch blijkt er nog winst te behalen op dit vlak, blijkt onder andere uit de volgende onderzoeksresultaten:
Ondanks de investeringen en beschikbare tools, lijkt er een kloof te zijn tussen het aanbod van L&D-programma’s en het daadwerkelijke gebruik. Zonde van alle investeringen en gemiste leerkansen. Organisaties zien namelijk steeds meer de waarde van L&D in, het lukt alleen nog niet altijd om dit goed van de grond te krijgen. Hiervoor zijn drie hoofdredenen aan te wijzen:
Meer dan de helft van de HR-professionals (52%), leidinggevenden (61%) en medewerkers (69%) gaven (zeer) oneens of neutraal als antwoord op de stelling: “Het hebben van een leercultuur is topprioriteit in onze organisatie”. Het gebrek aan prioriteit voor het bewerkstelligen van een leercultuur impliceert een gemis. Een leercultuur is essentieel om medewerkers te motiveren om deel te nemen aan leerprogramma’s en om continu leren te omarmen als een integraal onderdeel van hun professionele ontwikkeling. Als een organisatie geen leercultuur heeft of hier geringe aandacht aan besteedt, zullen medewerkers minder snel geneigd zijn om deel te nemen aan leeractiviteiten, zelfs als deze beschikbaar zijn.
Ondanks een divers, breed en relevant leeraanbod, ervaren medewerkers een discrepantie tussen hun perceptie en die van HR-professionals. Terwijl HR-professionals het leeraanbod als gemakkelijk (67%) toegankelijk (53%) en ruim (62%) beschouwen. Ervaren medewerkers het gemak (53%), de toegankelijkheid (42%) en de ruimte van het aanbod (44%), anders. Daarbij geeft een deel van de medewerkers aan dat: de beschikbare opleidingsmogelijkheden niet aansluiten bij hun behoeftes (18%), ze trainingen volgen omdat dit moet (35%) en onvoldoende ruimte krijgen om te leren wat ze leuk vinden (25%). Dit maakt dat sommigen leren zien als een “noodzakelijk kwaad”. Het ontbreken van afstemming op de behoeften van medewerkers belemmert proactief eigenaarschap over hun professionele groei, waardoor de effectiviteit van L&D-programma’s nog niet optimaal is.
Er is weinig consensus over wie verantwoordelijk is voor de uitvoering van het leerbeleid binnen organisaties. HR-professionals, leidinggevenden en medewerkers hebben uiteenlopende opvattingen over wie deze verantwoordelijkheid op zich moet nemen. Deze onduidelijkheid leidt tot inconsistentie en verwarring. Medewerkers weten niet altijd wie verantwoordelijk is voor het aanbieden van leerprogramma’s, hoe ze toegang kunnen krijgen tot deze programma’s, en wie ze moeten benaderen voor ondersteuning. Dit gebrek aan duidelijkheid belemmert de betrokkenheid van medewerkers en beperkt de effectieve uitvoering van leerprogramma’s, wat de impact ervan op de organisatie ondermijnt.
Dit roept de volgende vraag op: hoe kunnen organisaties deze kloof overbruggen en ervoor zorgen dat L&D-programma’s/initiatieven daadwerkelijk de beoogde impact hebben?
Elke organisatie kent zijn eigen cultuur en manier van werken. Om te bepalen waar een organisatie zelf winst in kan behalen op L&D vlak, helpt het de organisatie om een impactonderzoek uit te (laten) voeren.
Met Impactonderzoek maak je op een kritische manier de samenhang tussen leerprogramma’s, werkgedrag(ingen) en organisatiedoelen inzichtelijk. Ook breng je samen met de betrokkenen de doorwerking van leerprogramma’s in kaart, speur je naar belemmerende en bevorderende factoren en formuleer je concrete punten ter verbetering van leerprogramma’s. De vraag die hierin centraal staat is: hoe draagt een leerprogramma bij aan nieuw gedrag in de werkpraktijk en daarmee aan de ontwikkeling van mens en organisatie?
Door middel van een Impactonderzoek kan je:
Kortom, door te investeren in impactonderzoek en de verkregen inzichten actief te gebruiken, kunnen organisaties ervoor zorgen dat L&D niet alleen een prioriteit wordt, maar ook daadwerkelijk de gewenste impact heeft op de ontwikkeling van mens en organisatie. Zo kunnen ze wendbaar blijven in een steeds veranderende wereld en floreren in de uitdagingen van de toekomst.
Naar galerij
podcast
HRD Boekencast
David Epstein
generalisten
Waarom zijn generalisten juist zo belangrijk? En wat betekent dat voor leren op de werkvloer? Sven Kalis deelt zijn kijk op het boek ‘Waarom generalisten verder komen.’ van David Epstein en trekt scherpe lijnen naar Learning & Development. Nieuwsgierig? Luister de aflevering hier!
Luister
blog
kwaliteit vs kwantiteit
cijfergericht leren
impactonderzoek
Wat als we stoppen met leren beoordelen als op school? Ontdek een nieuwe kijk op evalueren in organisaties, waarin reflectie, toepassing en groei belangrijker zijn dan cijfers.
Lees meer
blog
kroket evaluatie
impactonderzoek
data-gedreven cultuur
Miljardeninvesteringen in L&D, maar slechts 18% meet wat het oplevert. Tijd om afscheid te nemen van de kroket-evaluatie en te kiezen voor impactonderzoek, om grip te krijgen op gedrag, rendement, en strategische meerwaarde.
Lees meer
Maak een leeractiviteit die aansluit bij de doelen en doelgroep.
Onderzoek wat leren oplevert en hoe het nog beter kan.
Laat leermateriaal volledig tot zijn recht komen door passende didactiek en aantrekkelijke visuele vormgeving.
Schakel onze leerversnellers in wanneer jij extra handen nodig hebt. Snel, deskundig en doelgericht.
60% subsidie met SLIM regeling ontvangen? Plan direct een gratis gesprek