Blog

Het gemiste potentieel van evalueren in leren en ontwikkelen

Vragen? Bel 06 50 24 47 89 of stuur een bericht

Inmiddels zien veel organisaties de waarde van Learning & Development (L&D). Dit maakt dat er (flinke) investeringen in worden gedaan. Deze investeringen zijn gemiddeld €1350,- per persoon, blijkt uit onderzoek van het CBS (2020). Als we de arbeidsuren meerekenen (gemiddeld 40 uur per individu), loopt dit bedrag op tot zo’n €2610,-. Kijk je vanuit een groter perspectief, dan zie je dat in Nederland alleen al naar schatting 8 miljard euro wordt besteed aan training en opleiding.

Miljardeninvesteringen, maar wat levert het op?

Wij verbazen ons erover dat slechts 18% van de bedrijven de moeite neemt om te meten welke (daadwerkelijke) meerwaarde hun investeringen in L&D opleveren. Hoeveel van de miljarden die worden geïnvesteerd dragen werkelijk bij aan het doel waarvoor ze zijn ingezet? Een interessante vraag in een periode waarin iedereen spreekt over de term ‘impact’.

Stel je voor dat je van slechts 18% van de investeringen in leren en ontwikkelen weet wat voor meerwaarde die leveren. Met het feit dat 53% van de HR-managers ontevreden is over de aandacht voor L&D binnen hun organisatie en 63% van de HR-professionals vindt dat er (te) veel onbenut potentieel is in hun organisatie. En een deel van de medewerkers die aangeeft dat: de beschikbare opleidingsmogelijkheden niet aansluiten bij hun behoeftes (18%), ze leeractiviteiten volgen omdat dit moet (35%) en onvoldoende ruimte krijgen om te leren wat ze leuk vinden (25%). Dan wordt het ineens een stuk interessanter om te onderzoeken wat wel of niet werkt nietwaar? 

De ‘Kroket Evaluatie’: waarom het meten van impact cruciaal is voor L&D

Het valt ons op dat veel bedrijven niet de moeite nemen om de meerwaarde van leren en ontwikkelen te onderzoeken. En zelfs de bedrijven die dit wel doen, doen dit lang niet altijd effectief.

Maak kennis met: De Kroket Evaluatie! Hiermee bedoelen we dat de kwaliteit van de lunch wordt gekoppeld aan de kwaliteit van de training. Het klinkt misschien vreemd, maar het gebeurt maar al te vaak in de evaluatieformulieren die we allemaal kennen. Uit onderzoek (Arthur, W. 2003) blijkt zelfs dat er nauwelijks tot geen verband is tussen de reacties op deze formulieren en hoeveel iemand daadwerkelijk heeft geleerd. Dit betekent dus dat een hoge beoordeling een laag rendement kan opleveren, en andersom.

Daarnaast kan het niet goed evalueren van leeractiviteiten in organisaties nog meer negatieve gevolgen met zich meebrengen. Hier zijn enkele belangrijke consequenties:

  1. Onvoldoende inzicht in effectiviteit: Zonder een gedegen evaluatie hebben organisaties geen helder beeld van welke leeractiviteiten daadwerkelijk effectief zijn. Dit kan leiden tot het voortzetten van programma’s die niet de gewenste impact hebben op de prestaties van medewerkers of de organisatie als geheel.
  2. Geldverspilling: Investeringen in leren en ontwikkelen kunnen aanzienlijk zijn. Wanneer evaluaties ontbreken of onvoldoende zijn, bestaat het risico dat organisaties geld blijven investeren in ineffectieve leeractiviteiten, wat leidt tot verspilling van middelen.
  3. Ontevreden medewerkers: Medewerkers kunnen gefrustreerd raken als de aangeboden leeractiviteiten niet aansluiten bij hun behoeften of niet leiden tot merkbare verbeteringen in hun werk. Dit kan de betrokkenheid en motivatie van medewerkers verminderen, wat op zijn beurt een negatieve invloed heeft op de algehele werkcultuur.
  4. Geen feedback voor verbetering: Evaluaties bieden waardevolle feedback die organisaties helpt om leeractiviteiten te verbeteren. Zonder effectieve evaluaties kunnen zwakke punten en kansen voor verbetering onopgemerkt blijven, wat de algehele kwaliteit van het L&D-aanbod schaadt.
  5. Geen focus op lange termijn resultaten: Evaluatie helpt bij het meten van de lange termijn impact van leeractiviteiten. Zonder deze focus kan het moeilijk zijn om de duurzaamheid van leerresultaten te waarborgen en te begrijpen hoe leeractiviteiten bijdragen aan de ontwikkeling van de organisatie op de lange termijn.

     

Het doel van leer- en ontwikkeltrajecten is toch om mensen effectiever te laten handelen in hun werk? En als je hierin geld investeert, wil je weten of dit zin heeft? Je wilt toch niet je L&D keuzes baseren op de kwaliteit van de lunch, maar vanuit concrete en betrouwbare informatie en data een afweging en besluit maken?

Hoe dan wel? De beweging maken naar evaluaties die ertoe doen met impactonderzoek

“Evalueren is geen doel op zich, maar een middel om iets anders te bereiken.”

Een effectieve manier om de opbrengst van leeractiviteiten zichtbaar te maken is Impactonderzoek. Met Impactonderzoek maak je op een kritische manier de samenhang tussen leeractiviteiten , werkgedrag(ingen) en organisatiedoelen inzichtelijk. Ook breng je samen met de betrokkenen de doorwerking van leeractiviteiten  in kaart, speur je naar belemmerende en bevorderende factoren en formuleer je concrete punten ter verbetering van leeractiviteiten .

De vraag die hierin centraal staat is: hoe draagt een leeractiviteit bij aan nieuw gedrag in de werkpraktijk en daarmee aan de ontwikkeling van mens en organisatie? Hierdoor kan je een bewuste afweging maken een leeroplossing te behouden, aan te passen of af te schalen. Zo ga je effectief om met tijd en middelen. Met als bonus een extra hoge leeropbrengst.

Wat levert dit op?

Impactonderzoek binnen leren en ontwikkelen biedt grote voordelen vergeleken met standaard evaluaties. Hieronder staan belangrijke punten beschreven die de meerwaarde van impactonderzoek laten zien:

  1. Diepere inzichten in leerresultaten: Impactonderzoek gaat verder dan oppervlakkige feedback en richt zich op de daadwerkelijke veranderingen in werkgedrag en prestaties. Dit levert waardevolle gegevens op over wat medewerkers daadwerkelijk hebben geleerd en hoe ze dit toepassen in de praktijk.
  2. Verbanden met organisatiedoelen: Impactonderzoek legt de verbinding tussen leeractiviteiten en bredere organisatiedoelen. Het helpt organisaties te begrijpen hoe leeractiviteiten bijdragen aan strategische doelstellingen en de algehele prestaties van de organisatie.
  3. Identificatie van succes- en verbeterfactoren: Door een kritische analyse van leeractiviteiten en hun effecten kan impactonderzoek zowel belemmerende als bevorderende factoren aan het licht brengen. Dit stelt organisaties in staat om aanpassingen te doen die de effectiviteit van leeractiviteiten  bevorderen. 
  4. Data-gedreven besluitvorming: In plaats van te vertrouwen op subjectieve beoordelingen van leeractiviteiten, biedt impactonderzoek kwantitatieve en kwalitatieve data die organisaties in staat stelt weloverwogen beslissingen te nemen over het behoud, de aanpassing of het afschalen van leeractiviteiten.
  5. Verhoogde betrokkenheid: Medewerkers voelen zich vaak meer betrokken bij leerprocessen wanneer ze zien dat hun feedback daadwerkelijk wordt gebruikt om verbeteringen door te voeren. Dit kan leiden tot hogere motivatie en participatie in toekomstige leeractiviteiten en draagt bij aan het versterken van een leercultuur. 
  6. Langdurige impact: In tegenstelling tot standaard evaluaties, die vaak kort na een training plaatsvinden, kan impactonderzoek ook de duurzaamheid van leerresultaten over tijd volgen. Dit biedt inzicht in hoe goed medewerkers in staat zijn om geleerde vaardigheden en kennis op lange termijn toe te passen. Daarnaast draagt impactonderzoek bij aan reflectie op eigen gedragsverandering. Een belangrijke factor voor gedragsverandering.
     

Door deze voordelen biedt impactonderzoek een waardevolle benadering voor organisaties die serieus willen investeren in leren en ontwikkelen, en die hun programma’s willen afstemmen op meetbare resultaten en impact.

Meer weten over impactonderzoek? Neem contact op via svenkalis@atelier-ld.nl

Conclusie: cijfers zijn geen synoniem voor succes

De nadruk op cijfers, zowel in het onderwijs als in de professionele wereld, heeft een beperkte waarde als het gaat om het bevorderen van diepgaand leren, groei en prestatie. Het is tijd om verder te kijken dan de cijfers en te focussen op wat er écht toe doet: begrip, toepassing, ontwikkeling en prestaties op de lange termijn. Zowel scholen als organisaties zouden moeten streven naar een leeromgeving waarin creativiteit, reflectie en praktische ervaring centraal staan, in plaats van het najagen van de hoogste cijfers of scores die eind van de rit toch weinig blijken te zeggen.

Leeractiviteit op maat

Maak een leeractiviteit die aansluit bij de doelen en doelgroep.

Impactonderzoek

Onderzoek wat leren oplevert en hoe het nog beter kan.

Didactische vormgeving

Laat leermateriaal volledig tot zijn recht komen door passende didactiek en aantrekkelijke visuele vormgeving.

Leerversnellers

Schakel onze leerversnellers in wanneer jij extra handen nodig hebt. Snel, deskundig en doelgericht. 

60% subsidie met  SLIM regeling ontvangen? Plan direct een gratis gesprek