Blog
Inmiddels zien veel organisaties de waarde van Learning & Development (L&D). Dit maakt dat er (flinke) investeringen in worden gedaan. Deze investeringen zijn gemiddeld €1350,- per persoon, blijkt uit onderzoek van het CBS (2020). Als we de arbeidsuren meerekenen (gemiddeld 40 uur per individu), loopt dit bedrag op tot zo’n €2610,-. Kijk je vanuit een groter perspectief, dan zie je dat in Nederland alleen al naar schatting 8 miljard euro wordt besteed aan training en opleiding.
Wij verbazen ons erover dat slechts 18% van de bedrijven de moeite neemt om te meten welke (daadwerkelijke) meerwaarde hun investeringen in L&D opleveren. Hoeveel van de miljarden die worden geïnvesteerd dragen werkelijk bij aan het doel waarvoor ze zijn ingezet? Een interessante vraag in een periode waarin iedereen spreekt over de term ‘impact’.
Stel je voor dat je van slechts 18% van de investeringen in leren en ontwikkelen weet wat voor meerwaarde die leveren. Met het feit dat 53% van de HR-managers ontevreden is over de aandacht voor L&D binnen hun organisatie en 63% van de HR-professionals vindt dat er (te) veel onbenut potentieel is in hun organisatie. En een deel van de medewerkers die aangeeft dat: de beschikbare opleidingsmogelijkheden niet aansluiten bij hun behoeftes (18%), ze leeractiviteiten volgen omdat dit moet (35%) en onvoldoende ruimte krijgen om te leren wat ze leuk vinden (25%). Dan wordt het ineens een stuk interessanter om te onderzoeken wat wel of niet werkt nietwaar?
Het valt ons op dat veel bedrijven niet de moeite nemen om de meerwaarde van leren en ontwikkelen te onderzoeken. En zelfs de bedrijven die dit wel doen, doen dit lang niet altijd effectief.
Maak kennis met: De Kroket Evaluatie! Hiermee bedoelen we dat de kwaliteit van de lunch wordt gekoppeld aan de kwaliteit van de training. Het klinkt misschien vreemd, maar het gebeurt maar al te vaak in de evaluatieformulieren die we allemaal kennen. Uit onderzoek (Arthur, W. 2003) blijkt zelfs dat er nauwelijks tot geen verband is tussen de reacties op deze formulieren en hoeveel iemand daadwerkelijk heeft geleerd. Dit betekent dus dat een hoge beoordeling een laag rendement kan opleveren, en andersom.
Daarnaast kan het niet goed evalueren van leeractiviteiten in organisaties nog meer negatieve gevolgen met zich meebrengen. Hier zijn enkele belangrijke consequenties:
Het doel van leer- en ontwikkeltrajecten is toch om mensen effectiever te laten handelen in hun werk? En als je hierin geld investeert, wil je weten of dit zin heeft? Je wilt toch niet je L&D keuzes baseren op de kwaliteit van de lunch, maar vanuit concrete en betrouwbare informatie en data een afweging en besluit maken?
“Evalueren is geen doel op zich, maar een middel om iets anders te bereiken.”
Een effectieve manier om de opbrengst van leeractiviteiten zichtbaar te maken is Impactonderzoek. Met Impactonderzoek maak je op een kritische manier de samenhang tussen leeractiviteiten , werkgedrag(ingen) en organisatiedoelen inzichtelijk. Ook breng je samen met de betrokkenen de doorwerking van leeractiviteiten in kaart, speur je naar belemmerende en bevorderende factoren en formuleer je concrete punten ter verbetering van leeractiviteiten .
De vraag die hierin centraal staat is: hoe draagt een leeractiviteit bij aan nieuw gedrag in de werkpraktijk en daarmee aan de ontwikkeling van mens en organisatie? Hierdoor kan je een bewuste afweging maken een leeroplossing te behouden, aan te passen of af te schalen. Zo ga je effectief om met tijd en middelen. Met als bonus een extra hoge leeropbrengst.
Impactonderzoek binnen leren en ontwikkelen biedt grote voordelen vergeleken met standaard evaluaties. Hieronder staan belangrijke punten beschreven die de meerwaarde van impactonderzoek laten zien:
Door deze voordelen biedt impactonderzoek een waardevolle benadering voor organisaties die serieus willen investeren in leren en ontwikkelen, en die hun programma’s willen afstemmen op meetbare resultaten en impact.
Meer weten over impactonderzoek? Neem contact op via svenkalis@atelier-ld.nl!
De nadruk op cijfers, zowel in het onderwijs als in de professionele wereld, heeft een beperkte waarde als het gaat om het bevorderen van diepgaand leren, groei en prestatie. Het is tijd om verder te kijken dan de cijfers en te focussen op wat er écht toe doet: begrip, toepassing, ontwikkeling en prestaties op de lange termijn. Zowel scholen als organisaties zouden moeten streven naar een leeromgeving waarin creativiteit, reflectie en praktische ervaring centraal staan, in plaats van het najagen van de hoogste cijfers of scores die eind van de rit toch weinig blijken te zeggen.
Naar galerij
blog
leercultuur ontwikkelen
impactonderzoek
leerbehoeften
Organisaties investeren volop in leren, maar wat levert het echt op? Deze blog laat zien hoe impactonderzoek zicht geeft op wat werkt, wat mist en helpt om te werken aan wezenlijk resultaat.
Lees meer
artikel
didactische vormgeving
ontwerpprincipes
fysieke leermiddelen
Samen met marketeers spelen vormgevers al decennialang een meesterlijk spel van beïnvloeding. Met kleuren, vormen en beelden sturen ze keuzes zonder dat je het doorhebt. Blauw roept vertrouwen op, groen doet duurzaam aan, en een pakkende visuele hiërarchie leidt je blik precies naar datgene wat telt.
Wat als we in L&D meer leren van deze technieken? Wat als we de kracht van grafische vormgeving benutten om leermiddelen aantrekkelijker, intuïtiever en effectiever te maken? Dan wordt de impact nog groter. Hoe dan?
Lees meer
blog
kwaliteit vs kwantiteit
cijfergericht leren
impactonderzoek
Wat als we stoppen met leren beoordelen als op school? Ontdek een nieuwe kijk op evalueren in organisaties, waarin reflectie, toepassing en groei belangrijker zijn dan cijfers.
Lees meer
Maak een leeractiviteit die aansluit bij de doelen en doelgroep.
Onderzoek wat leren oplevert en hoe het nog beter kan.
Laat leermateriaal volledig tot zijn recht komen door passende didactiek en aantrekkelijke visuele vormgeving.
Schakel onze leerversnellers in wanneer jij extra handen nodig hebt. Snel, deskundig en doelgericht.
60% subsidie met SLIM regeling ontvangen? Plan direct een gratis gesprek