Klantcase
Music Moves biedt een trainingsprogramma aan dat honderden jongvolwassenen de mogelijkheid geeft om hun talenten te ontwikkelen, bij te dragen aan de maatschappij en nieuwe mensen te ontmoeten. Muziek staat daarin centraal als verbindende factor. De deelnemers van Music Moves volgen een zesdelig trainingsprogramma over thema’s als samenwerking, eventmanagement, maatschappelijk werk en ondernemerschap. Met alle opgedane kennis realiseren zij vervolgens tientallen evenementen per jaar.
Dit doen zij samen met en voor allerlei groepen mensen die minder vanzelfsprekend toegang hebben tot evenementen, denk aan disco-avonden voor jongeren met een beperking, technoraves voor doven en slechthorenden, open podia in daklozencentra, salsa middagen in een verzorgingshuis en DJ-clinics met jongeren in het AZC.
Het programma vindt inmiddels in zeven steden plaats. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen werkt Music Moves nauw samen met verschillende partners zoals Maatschappelijke organisaties, Vrijwilligerscentrales en Hogescholen/Universiteiten. Zij spelen een belangrijke rol in het lokaal kleur geven van het trainingsprogramma en in de werving van deelnemers.
Voorheen gaven alle partners in de steden vorm aan het programma op hun eigen manier, zonder richtlijnen. Het was daardoor een uitdaging voor Music Moves om concrete uitspraken te doen over de impact van hun programma, te bouwen aan een merkidentiteit en te verantwoorden aan de subsidieverstrekker.
Van daaruit ontstond de wens van de organisatie om in kaart te brengen wat de gevolgen hiervan zijn. Na het doen van een eerste impactonderzoek, bleek dat het programma in verschillende regio’s, tot verschillende resultaten leidde. Dit was niet alleen terug te zien in de tevredenheid van deelnemers, maar ook in de daadwerkelijke gedragsverandering die optrad na het volgen van een trainingsprogramma. Hieruit bleek dat dit ook niet altijd in lijn was met wat de organisatie voor ogen had.
Vanuit deze onderzoeksresultaten ontstond de behoefte om een blauwdruk te ontwikkelen voor het trainingsprogramma. De blauwdruk moest concrete handvatten opleveren voor het ontwerpen en ontwikkelen van een programma waarmee de beoogde impact bereikt kon worden. Daarnaast moest het genoeg ruimte geven aan de partners om lokaal kleur te geven aan het programma.
Afgelopen jaar werd er voor het tweede jaar gewerkt met deze blauwdruk en was het tijd om de balans op te maken door middel van een (terugkerend)impactonderzoek.
Het impactonderzoek had diverse doelen. Allereerst moest het dienen als verantwoording aan de subsidieverstrekker. Daarnaast wilden we ontdekken wat de ervaringen van de stakeholders waren met de werkwijze en de verbeterde programmablauwdruk. Bovendien wensten we het bewustzijn van de deelnemers te verhogen rondom hun eigen ontwikkeling. Door met hen te reflecteren op hun leerproces en de effecten van het trainingsprogramma op hun kennis en vaardigheden, werkte het impactonderzoek als interventie op zich. Ten slotte was het doel om de kwaliteit van de programma’s te waarborgen door inzichten te bieden in de (regiospecifieke) werkende en belemmerende factoren, om vervolgens gerichte aanpassingen te doen.
Het onderzoek omvatte bezoeken aan trainingen en evenementen in alle regio’s, waarbij we observeerden en informele gesprekken met deelnemers voerden, om directe feedback en indrukken te verzamelen. Voorafgaand aan en na afloop van het programma namen we vragenlijsten af om de beginsituatie en de veranderingen in kennis, vaardigheden en gedrag te meten. Daarnaast hielden we diepgaande interviews met deelnemers, regioteams, maatschappelijke organisaties en doelgroepen om gedetailleerde inzichten in de impact van het programma te verkrijgen. De bevindingen deelden we in tussentijdse rapporten om voortgang te delen en verbeterpunten te identificeren. Vervolgens is alle informatie gebundeld in een eindrapport met daarin bevindingen, conclusies en aanbevelingen. Hier is ook een samenvatting van gemaakt die gedeeld is met alle betrokkenen bij Music Moves als organisatie en het onderzoek.
Het delen van verhalen en waarderend veranderen:
Centraal in deze aanpak stond het delen van verhalen en het waarderend veranderen. Hiermee beoogden we te identificeren en te versterken wat al goed werkte in het trainingsprogramma door dit deelbaar te maken. Het wiel hoefde namelijk niet opnieuw uitgevonden te worden. Al vroeg in het proces bleek dat er al een hoop zaken stonden als een huis. Deze zaken hebben we beetgepakt en gedeeld als citaten in de deelbare onderzoeksresultaten en als casussen tijdens live bijeenkomsten.
De grondige uitvoering van het impactonderzoek leverde waardevolle inzichten op die het succes en de effectiviteit van het Music Moves programma verhelderden. Daarnaast zorgde het impactonderzoek ook voor een hoop waardevolle bijvangst.
Verantwoording aan subsidieverstrekker:
Het impactonderzoek leverde concrete gegevens op over de mate waarin het programma voldoet aan de doelstellingen van Maatschappelijke Diensttijd. De verzamelde data toonde aan dat Music Moves inderdaad een significante bijdrage levert aan de maatschappij door middel van talentontwikkeling, betekenisvolle ontmoetingen en activiteiten ten behoeve van anderen.
Inzicht in de werking van de programmablauwdruk:
Door middel van interviews, surveys en observaties werd duidelijk dat de programmablauwdruk een waardevol kader biedt voor het ontwikkelen en uitvoeren van het programma. Het biedt een goede balans tussen structuur en flexibiliteit, waardoor partners lokaal kunnen handelen binnen een overkoepelende strategie.
Co-creatie van programma’s:
Het onderzoek bevestigde dat Music Moves erin slaagt om een cultuur van co-creatie te stimuleren. Partners voelen zich betrokken bij het programma en ervaren ruimte om hun eigen expertise en creativiteit in te brengen, terwijl ze toch een gemeenschappelijk doel nastreven.
Kwaliteit van het programma:
Met het impactonderzoek identificeerden we verschillende werkende en belemmerende factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van het programma. Door deze factoren te begrijpen, kan Music Moves gerichte maatregelen nemen om de kwaliteit verder te waarborgen en te verbeteren.
Het Music Moves kernteam heeft zich gecommitteerd aan het opvolgen van de aanbevelingen uit het impactonderzoek. We hebben follow-up sessies gepland met alle regioteams om de bevindingen te bespreken en gezamenlijk een plan van aanpak op te stellen voor de implementatie van de aanbevelingen. Daarnaast bleek uit de gesprekken die zijn gevoerd met de oud-deelnemers en de vragenlijsten dat oud-deelnemers graag meedenken over het programma. Zij zijn daarom ook uitgenodigd voor de follow-ups. Daarnaast krijgen zij de mogelijkheid om als ervaringsdeskundige deel uit te maken van het programma.
“Dankzij het impactonderzoek van Atelier L&D kregen we scherp inzicht in de opbrengst van ons programma. Dat hielp ons bewuste keuzes te maken over hoe we onze tijd en middelen het beste inzetten, met als resultaat een hogere impact op onze deelnemers.
De kritische blik van Atelier L&D was soms even wennen, maar leverde ons hele waardevolle handvatten op. We zijn dit daardoor enorm gaan waarderen en zijn blij dat ze betrokken blijven. Het onderzoek liet zien wat al goed werkte en waar we konden verbeteren. Door verhalen en cijfers te combineren, ontstonden inzichten die breed gedragen worden in ons team en door onze partners in de zeven steden waar we actief zijn.”
Marissa van Beurden – Music Moves
Naar galerij
klantcase
Stichting Vluchteling
Voor Stichting Vluchteling ontwierpen we een lespakket dat jongeren aanzet tot denken, dialoog en actie rondom mensen op de vlucht. Helder opgebouwd, direct inzetbaar en inmiddels al op meer dan 100 scholen gebruikt. Daarbij ontwikkelen we dit nog elk jaar door.
Lees meer
klantcase
NS
Hoe geef je nieuwe medewerkers een vliegende start? Met leermiddelen die helder zijn, goed vormgegeven, praktisch toepasbaar en aansluiten op de werkpraktijk. We hielpen NS bij het ontwerpen en ontwikkelen van leermateriaal voor twee onboarding trajecten.
Lees meer
klantcase
Meerinzicht
Onderzoek voor inzicht in de impact van een werkwijze en als hefboom voor verbetering: we koppelden cijfers aan gedrag, inzichten aan beleid en schreven aanbevelingen die zeven gemeenten en twee uitvoerende partners helpen om samen te bouwen aan een sterkere aanpak. Ook op bestuurlijk niveau.
Lees meer
Maak een leeractiviteit die aansluit bij de doelen en doelgroep.
Onderzoek wat leren oplevert en hoe het nog beter kan.
Laat leermateriaal volledig tot zijn recht komen door passende didactiek en aantrekkelijke visuele vormgeving.
Schakel onze leerversnellers in wanneer jij extra handen nodig hebt. Snel, deskundig en doelgericht.
60% subsidie met SLIM regeling ontvangen? Plan direct een gratis gesprek