Klantcase

Onderweg naar begrip met stichting vluchteling

Vragen? Bel 06 50 24 47 89 of stuur een bericht

Het verhaal

Stichting Vluchteling (SV) streeft ernaar om jongeren in Nederland meer bewust te maken over het vluchtelingenthema. Om dit doel te bereiken, wilde SV een lespakket ontwikkelen dat op middelbare scholen ingezet kan worden. Hiermee hoopt SV jongeren te boeien en een breder draagvlak te creëren door hen bekend te maken humanitaire crisissen. Daarnaast heeft SV de ambitie uitgesproken om dé belangrijkste informatiebron voor scholen te worden op het gebied van ‘mensen op de vlucht’. Hoewel SV ervaring heeft met online middelen zoals social media, was het ontwikkelen van leeractiviteiten voor scholen nieuw voor hen. Daarom schakelde zij de hulp in van Atelier L&D.

'Er is goed gekeken naar onze doelstellingen, maar ook naar de wensen van een docent. Hierdoor wordt ons lespakket zeer goed ontvangen door de scholen!'

De vraag

Stichting Vluchteling vroeg ons om leeractiviteiten in de vorm van een lespakket te ontwikkelen dat:

  • Gebruiksvriendelijk is voor docenten
  • Online beschikbaar en downloadbaar is
  • Herkenbare elementen uit de huisstijl van SV bevat
  • Jongeren aanspreekt en hun interesse wekt
  • Geschikt is voor verschillende onderwijstypes en niveaus

De doelen

Het hoofddoel van het lespakket is om leerlingen bewust te maken van de impact van humanitaire crises op mensenlevens en gemeenschappen wereldwijd. Door middel van interactieve lessen en opdrachten leren leerlingen over de oorzaken en gevolgen van crises. Het lespakket stimuleert hen om empathie te ontwikkelen en maatschappelijk betrokken te raken. Daarnaast wordt dialoog gestimuleerd en respect voor verschillende perspectieven aangemoedigd. Tot slot inspireert het leerlingen om actief bij te dragen aan initiatieven rondom vluchtelingen, zoals vrijwilligerswerk, deelname aan de Nacht van de Vluchteling of het volgen van SV’s social media-kanalen.

De aanpak

Het project begon met een ontwerpsessie op het kantoor van Stichting Vluchteling. In deze sessie, gebaseerd op de 6V-methode van waarderend onderzoek, verkenden we gezamenlijk de doelen, wensen en verwachtingen van het lespakket. Vervolgens voerden we gesprekken met middelbare school docenten om inzicht te krijgen in wat er op dit gebied speelt in de klas, wat hen zou helpen en in welke vorm het lesmateriaal het meest effectief zou zijn.

Op basis van deze input ontwikkelden we twee hoofdonderdelen voor het lespakket: een introductieles over humanitaire crises en een reeks stellingen met begeleidende werkvormen.

Introductieles Humanitaire Crises:

Deze les, die 50 minuten duurt, introduceert leerlingen in drie stappen aan het concept van humanitaire crises:

  • Voorkennis ophalen: De les begint met een Kahoot-quiz waarmee de voorkennis van de leerlingen wordt geactiveerd. Daarna verdiepen we ons klassikaal in het onderwerp, wat leidt tot een gezamenlijke definitie van wat een humanitaire crisis inhoudt.
  • Onderzoek naar crises: De leerlingen gaan vervolgens in groepjes aan de slag met een onderzoeksopdracht. Ze krijgen een wereldkaart en worden uitgedaagd om zo veel mogelijk humanitaire crisissen te identificeren.
  • Stichting Vluchteling en call to action: De les eindigt met een presentatie over het werk van Stichting Vluchteling, gevolgd door een oproep aan de leerlingen om zelf in actie te komen, bijvoorbeeld door een inzamelingsactie te organiseren of SV te volgen op social media.

 

Het lesmateriaal bestaat uit een draaiboek, een PowerPoint-presentatie, een informatieboek voor docenten, een landenlijst, werkbladen en een wereldkaart.

Stellingen en Werkvormen:

Dit onderdeel bevat 60 stellingen verdeeld over drie thema’s: ervaring, kennis en mening. Deze stellingen zijn ontworpen om leerlingen te betrekken bij de discussie over vluchtelingenproblematiek en hen te helpen hun eigen gedachten te vormen. Met behulp van vier verschillende werkvormen – “Het gesprek voeren,” “Over de streep,” “Het debat voeren” en “De thermometer” – worden docenten begeleid om deze thema’s bespreekbaar te maken in de klas.

Het bijbehorende lesmateriaal omvat een informatieboek met een stappenplan voor de werkvormen en een bewerkbare PowerPoint met de stellingen.

Het resultaat

De samenwerking met Stichting Vluchteling leidde tot een compleet en gebruiksvriendelijk lespakket dat eenvoudig door docenten kan worden gedownload en ingezet in de klas. Het pakket combineert theoretische kennis met praktische opdrachten, waardoor leerlingen actief en betrokken leren over noodsituaties en de impact hiervan op mensenlevens wereldwijd.

De introductieles biedt leerlingen inzicht in de oorzaken en gevolgen van humanitaire crises, terwijl de stellingen discussie en reflectie aanmoedigen. Docenten kunnen een selectie maken van de stellingen die het beste aansluiten bij het niveau van hun klas en hiermee leerlingen uitdagen om na te denken en hun mening te vormen.

WAT ZEGT DE OPDRACHTGEVER?

“Dirk en Sven hebben ons in korte tijd enorm geholpen bij het maken van een lespakket. Tijdens een leuke fysieke sessie werden de kaders voor het lespakket goed in kaart gebracht en binnen een paar weken stond een eerste versie al klaar. Er is goed gekeken naar onze doelstellingen, maar ook naar de wensen van een docent. Hierdoor wordt ons lespakket zeer goed ontvangen door de scholen!”

Zinzi Klaverweide – Stichting Vluchteling 

Leeractiviteit op maat

Maak een leeractiviteit die aansluit bij de doelen en doelgroep.

Impactonderzoek

Onderzoek wat leren oplevert en hoe het nog beter kan.

Didactische vormgeving

Laat leermateriaal volledig tot zijn recht komen door passende didactiek en aantrekkelijke visuele vormgeving.

Leerversnellers

Schakel onze leerversnellers in wanneer jij extra handen nodig hebt. Snel, deskundig en doelgericht. 

60% subsidie met  SLIM regeling ontvangen? Plan direct een gratis gesprek