"Een goed huwelijk tussen didactiek en vormgeving zorgt voor de beste resultaten"
Didactische vormgeving is de slimme samensmelting van didactisch ontwerp en grafisch design, met als uitkomst: leermaterialen die beter leren mogelijk maken.
Zo maken we leerinhoud aantrekkelijker, begrijpelijker en beter te onthouden. Het resultaat: leermaterialen die uitnodigen tot leren en bijdragen aan gedragsverandering.
"'Een goed huwelijk tussen didactiek en vormgeving zorgt voor de beste resultaten"
Didactische vormgeving is de slimme samensmelting van didactisch ontwerp en grafisch design, met als uitkomst: leermaterialen die beter leren mogelijk maken.
Zo maken we leerinhoud aantrekkelijker, begrijpelijker en beter te onthouden. Het resultaat: leermaterialen die uitnodigen tot leren en bijdragen aan gedragsverandering.
Slimme visuele hiërarchie en structuur sturen de focus precies daar waar het leerdoel ligt.
Meer motivatie en betrokkenheid
Aantrekkelijke, herkenbare materialen maken leren leuker én stimuleren doorzettingsvermogen.
Dieper begrip en blijvende herinnering
Beelden, schema’s en modellen maken complexe informatie begrijpelijk en te onthouden (dual coding in actie!).
Minder afleiding, meer rust en structuur
Sterk ontworpen leermiddelen brengen orde in de hoeveelheid van stof – fysiek én digitaal. Daarnaast helpt het om de aandacht langers vast te houden.
Meer eigenaarschap bij de lerende
Goed ontworpen materiaal nodigt uit tot reflectie, toepassing en persoonlijke ontwikkeling.
"Wij zorgen voor leermateriaal dat didactisch én visueel werkt."
Samen met onze grafische vormgever combineren we leerprincipes met een visueel aantrekkelijke uitstraling en praktische toepasbaarheid. Dit helpt mensen sneller begrijpen wat er wordt bedoeld, waardoor ze gemotiveerd blijven en met vertrouwen aan de slag kunnen.
artikel
didactische vormgeving
ontwerpprincipes
fysieke leermiddelen
De kracht van een goed huwelijk tussen L&D en grafische vormgeving
Samen met marketeers spelen vormgevers al decennialang een meesterlijk spel van beïnvloeding. Met kleuren, vormen en beelden sturen ze keuzes zonder dat je het doorhebt. Blauw roept vertrouwen op, groen doet duurzaam aan, en een pakkende visuele hiërarchie leidt je blik precies naar datgene wat telt.
Wat als we in L&D meer leren van deze technieken? Wat als we de kracht van grafische vormgeving benutten om leermiddelen aantrekkelijker, intuïtiever en effectiever te maken? Dan wordt de impact nog groter. Hoe dan?
Verschenen in het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO).